Op verkenning op het Griekse eiland Rhodos

Katrien en Cindy maakten een vriendinnentrip naar het Griekse Rhodos. Ze beleefden een onvergetelijke vakantie en nemen je met veel plezier mee op één van hun vakantiedagen…

Ochtendstond heeft goud in de mond

Onze wekker staat om 7.00 uur… Misschien wat vroeg uit de veren wanneer je op vakantie bent, maar we beginnen onze dag met een sportieve workout. We hebben voldoende plaats op ons terras om ons even uit te leven; squats, burpees, push ups,… Noem maar op! Dertig minuten zweten en we zijn ineens helemaal wakker.

Van al dat sporten begint onze maag te rommelen… We maken we ons snel klaar in de badkamer om nadien aan te schuiven aan het heerlijke ontbijtbuffet in ons hotel Castellum Suites in Rhodos. We kiezen beiden voor een portie Griekse yoghurt met amandelnoten, havermout en een stuk fruit. Het eten wordt door het hotelpersoneel opgeschept zodat alles Corona-proof verloopt. Er is zoveel lekkers dat we uiteindelijk ook nog zwichten voor een toast met spiegeleitje, kippenwit en frisse stukjes tomaat.

Op verkenning in Rhodos met de huurauto

Met een goed gevulde maag kunnen we aan onze dagtrip beginnen. We kijken er enorm naar uit om het eiland Rhodos te verkennen. Om 9.00 uur komen ze onze huurauto brengen, een Fiat Panda. Alles werd netjes geregeld via Sunweb en de auto is perfect op onze maat. Enkel het manueel schakelen was even een uitdaging met de vele heuvels en dit zorgde dan ook wel eens voor wat hilarische flaters. Dat heb je dan wanneer je gewoon bent om met een automaat te rijden… Dus paar keer goed opgetrokken met grappige taferelen van doen.

Na een uurtje rijden komen we aan in Lindos. We hadden begrepen dat het bezoek aan dit idyllisch stadje zeker de moeite waard was. Waze leidt ons naar een parking dichtbij de historische Akropolis van Lindos. Eens geparkeerd trekken we onze loopschoenen aan om de klim te beginnen naar de Akropolis boven op de heuvel. Op zich niet zo uitdagend, maar de warmte midden op de dag maakt het toch iets pittiger.

We kuieren door de kleine straatjes van Lindos met veel souvenirwinkeltjes, leuke bars en restaurants. We worden aangenaam verrast door de charme van dit historisch stadje. De straatjes hebben hun oude karakter goed weten te bewaren. Ze zijn bezaaid met kleine stenen kasseien die, zo werd ons verteld, uit de zee komen. Sportschoenen zijn zeker geen overbodige luxe zijn op weg naar de Akropolis.

Het is wat zoeken en zeker ook opletten dat we niet verdwaald geraken in deze kluwen van wandelgangen. Maar na wat trappen omhoog en een prachtig zicht op de baai, bereiken we de historische site van de Akropolis van Lindos. Hier heb je een prachtig zicht over de witte huisjes van Lindos en kan je mijlenver staren over de Egeïsche zee. Je waant je op slag een paar decennia terug in de tijd. Er zijn redelijk wat zuilen die nog overeind zijn gebleven waardoor je je een goed beeld kan vormen van hoe het leven er aan toe ging zovele jaren geleden. Uiteraard nemen we ook onze tijd om dit pareltje op beeld vast te leggen en leuke beelden te delen op onze social media. Maar opgelet dat je niet op de marmeren overblijfselen gaat zitten. Dat hebben we zelf mogen ondervinden en er werd ons snel aangemaand om ons te verplaatsen

Na het bezoek aan de Akropolis slenteren we nog wat verder in het stadje zelf. We zijn helemaal verknocht aan de Griekse gezelligheid van Lindos. Heel fijn om hier wat Griekse cultuur te kunnen opsnuiven.

Lunch met een uniek uitzicht

Het is ondertussen al na 13.00 uur en onze magen beginnen weer wat te grommen… Tijd dus voor lunch. Hiervoor trekken we naar St. Paul’s Bay, een leuke strandbaai aan de voet van de Akropolis.

Daar bevindt zich de leuke, trendy strandbar “Tambakio”. Helemaal ons ding wat betreft sfeer en gezelligheid. Gelukkig is er nog een tafeltje vrij want reserveren voor de lunch was niet mogelijk. Met onze voetjes in het zand en zicht op de mooie baai en de Akropolis, konden we ons geen betere setting voorstellen voor een gezellige lunch tijdens deze zonnige vakantie. We kiezen voor een frisse quinoa salade met avocado & een gegrilde tonijnsteak. Heerlijk! Ondertussen speelt er zich een Grieks huwelijk af op de kleine pier van St. Paul’s Bay. Alle gezichten van de toeristen zijn gericht op het jonge bruidspaar. Wat een prachtige setting om te trouwen!

Op naar Golden Beach

Na onze lunch zetten we onze roadtrip verder naar een ander strandje dat op onze route ligt richting het hotel. We stoppen aan het zandstrand Agathi Beach, ook wel bekend als Golden beach. Via een verlaten weg belanden we bijna letterlijk op het strand zelf, waar we ook onze auto kunnen parkeren. Handig! We gooien snel onze handdoek uit om nog de laatste zon van de dag mee te pikken. We nemen een verfrissende duik in de helderblauwe zee en genieten zoals echte vakantiegangers dat horen te doen.

Wanneer de zon bijna volledig verdwenen is achter de heuvels vervolgen we onze weg naar het hotel. In het hotel blijkt het Griekse avond te zijn. Er staan allerlei traditionele gerechten op het menu en er is een lokaal Grieks bandje dat live optreedt. Het hotelpersoneel demonstreert ons ook nog de typische Griekse dans waardoor de beleving helemaal compleet is. Een glaasje ouzo kan uiteraard niet ontbreken…

We sluiten onze dag in schoonheid af en kruipen voldaan in ons bedje. Dromend over onze volgende roadtrip naar Anthony Quinn Bay & Kalithea Springs.